چگونه یک تشک یا مت یوگا را انتخاب کنید

اگر شما به ورزش یوگا یا پیلاتس علاقه مند هستید،  قطعا به یک تشک یا مت یوگا نیاز دارید. مت های یوگا و پیلاتس با طول ها و بافت ها و مواد مختلف ساخته شده اند. برای خرید زیرانداز یوگا و پیلاتس، می بایست عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. در مورد نیازهای شخصی خود، به خصوص در رابطه با نوع یوگایی که انجام می دهید و نوع جنس مورد نظر خود فکر کنید. همچنین جنبه های فیزیکی تشک، مانند بافت و ضخامت را در نظر بگیرید.

1. نیاز شما از خرید مت یوگا و پیلاتس چیست ؟

نکات مهم در خرید مت یوگا

نوع بدن خود را در نظر بگیرید. انتخاب مت یوگا مناسب به نوع بدن شما بستگی دارد. اگر مفاصل شما به راحتی زخمی شوند، به مت ضخیم تری نیاز دارید. تشک های ضخیم تر و یا تشک با بالشتک اضافی می تواند برای مفصل ها مناسب تر باشند. ضخامت های استاندارد مت های یوگا 6mm تا 15mm می باشد. اگر میخواهید با فشار کمتری روبرو شوید، یک مت یا تشک یوگای ضخیمتر را در نظر بگیرید.
در صورتی که قد بلند هستید در نظر داشته باشید که یک مت استاندارد یوگا تقریبا 170 سانتیمتر طول دارد، که ممکن است به اندازه کافی بلند نباشد. اگر قد شما بیش از 167 سانتیمتر است، به تشک یوگای کششی نیاز دارید.
ضمنا هرگونه آسیب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر مشکلات مربوط به مفصل زانو دارید، ممکن است یک تشک ضخیم تر را برای زانو زدن مناسب تر ببینید.

یک مربی یوگا می افزاید: “تشک ضخیم تر برای حرکات نشسته راحت تر به نظر می رسد، اما اگر برای حرکات ایستاده و به ویژه برای تعادل می خواهید مت یوگا خریداری نمایید، 6mm ضخامت و انتخاب خوبی است.”

انتخاب بهترین مت یوگا

به نوع یوگا خود توجه کنید. نوع ورزشی که انجام می دهید نیز می تواند در انتخاب زیرانداز یوگا و پیلاتس تاثیر گذار باشد. قبل از خرید یک تشک، نوع حرکات یوگا یا پیلاتس خود را در نظر بگیرید.

اگر شما به تازگی ورزش یوگا یا پیلاتس را شروع کرده اید، هزینه زیادی برای خرید زیرانداز ورزشی نکنید. ممکن است خرید مت یوگا ارزان با قیمت های زیر 100 هزار تومان هم برای شما مناسب باشد. در نظر داشته باشید که ممکن است احساس کنید ورزش یوگا یا پیلاتس برای شما مناسب نیست، بنابراین نیازی نیست تجهیزات گران قیمت رو خریداری نمایید. همچنین، هنگامی که بدن شما به ورزش یوگا پاسخ مناسبی داد، بهتر است بتوانید نیازهای شخصی خود را دریابید. برای شروع بهترین مت یوگا را با قیمت مناسب انتخاب نمایید و نهایتا در ادامه مت های بهتری تهیه کنید.

کلاس های Flow یوگا به حرکات پیچیده تر نیاز دارند و برای حفظ دست و پاها در جای خود نیاز به یک تشک با کشش بیشتری دارید. با این حال، برای کلاسهای Yin، شما عمدتا در زمین نشسته اید، بنابراین دست گرفتن اهمیت کمتری دارد. در عوض، به یک مت نرم و محکم نیاز خواهید داشت.

بعضی افراد علاقه مند به شرکت در کلاس های “یوگا گرم” می باشند و برای انجام آن در یک اتاق گرم قرار می گیرند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، ممکن است بخواهید یک تشک مخصوص برای این نوع یوگا انتخاب نمایید. این زیرانذاز ها برای جلوگیری از لغزش زمانی که عرق روی مت می نشیند طراحی شده اند.

راهنمای خرید زیرانداز یوگا و پیلاتس

-در چه محیطی به ورزش می پردازید. این که در چه مکانی به یوگا یا پیلاتس می پردازید در انتخاب مت یوگا اهمیت بسیاری دارد. برای مثال، اگر قصد دارید در سطح اول یوگا را در خانه انجام دهید، نیازی به نگرانی درمورد وزن نداشته باشید زیرا به راحتی می توانید آن را حمل کنید. با این حال، اگر کلاس های یوگا را خارج از منزل خود قرار دهید، ممکن است نیاز به کیف مت یوگا داشته باشید.

2. انتخاب جنس مت

تشک لاستیکی یوگا NBR را امتحان کنید بسیاری از مردم، تشک لاستیکی ساخته شده از لاستیک طبیعی را به مت های PVC ترجیح می دهند. تشک های لاستیکی به راحتی مت های PVC پیدا می شوند و دارای شهرت بهتری در میان علاقه مندان یوگا می باشند. یک مت لاستیکی ممکن است برای شروع یوگا مناسب باشد، زیرا آنها ساده و ارزان هستند.

برخی از تشک های یوگا از پنبه ساخته شده است. بسیاری پنبه را ترجیح می دهند، زیرا مواد طبیعی تر در خود دارد در حالی که پنبه ممکن است باعث تعریق بیشتری شود، ضمن اینکه به راحتی قابل شستشو است. این تشک نیز نرم است. با این حال، پنبه به راحتی عرق را جذب میکند و همین امر نیاز به شست و شو را بیشتر می کند.

یک تشک غیر لغزشی را در نظر بگیرید. تشک های غیر لغزش کهبه عنوان تشک های چسبنده نیز شناخته می شوند، تشک هایی هستند که به شما اجازه می دهند به موقعیت های مختلف حرکت کنید. این تشک ها چسبندگی بیشتری دارند. اگر تمرین یوگا شما همراه با حرکات شدید و جابجایی بسیار است، یک تشک غیر لغزش در نظر بگیرید.

3. توجه به جنبه های دیگر مت یوگا

بافت را در نظر بگیرید بافت مت خود را با توجه به راحتی شخصی شما قابل انتخاب است. تشک ها در انواع مختلف بافت‌ها تقسیم بندی می شوند، بنابراین قبل از اینکه خرید کنید، بافت را با دقت بررسی کنید.
تشکهای چسبان، تمایل دارند که بافت نازکتری داشته باشند. در حالی که ممکن است باعث تحریک پوست شوند، در صورتی اگر نوع یوگای شما دارای تحرکات شدیدی است این می تواند یک مزیت باشد.
اگر تشک صاف و مات را ترجیح می دهید، تشک های پی وی سی ممکن است بهترین انتخاب باشند.

متی را انتخاب کنید که برای نیازهای شما مناسب است. همانطور که گفته شد، اگر شما به تازگی ورزش یوگا را شروع کرده اید، نیاز به ضخامت بیشتری دارید. اکثر تشک های یوگا استاندارد 3 میلیمتر ضخامت دارند، که ممکن است برای یک فرد مبتدی به اندازه کافی ضخیم نباشد. با این حال، ضخامت تشک های یوگا می تواند به اندازه 15 میلیمتر هم برسند.

حمل و نگه داری ساده مت. مت یوگا ممكن است دست و پا گیر باشد. اگر اهل انجام ورزش یوگا در سفر هستید و یا نیاز دارید که تشک خود را حمل کنید وزن آن را در نظر بگیرید.

لوازم جانبی را در نظر بگیرید. بسته به نیازهای شما، ممکن است برای مت یوگا به لوازم جانبی خاصی نیاز داشته باشید. اگر روزانه به یوگا می روید، یک دسته تشک یوگا ممکن است مناسب باشد. همچنین می توانید خرید یک کیف حمل برای mat یوگای خود را در نظر داشته باشید.

به قیمت توجه کنید! تشک های یوگا به شدت در قیمت ها متفاوت هستند. یک مت PVC با ضخامت 6 میلیمتر بدون پلاستیسیته، چسبندگی یا دیگر خراشیدگی ها ارزانترین گزینه شما خواهد بود. شما می توانید با قیمت زیر 100 هزار تومان آن را خریداری نمایید و  اگر درباره یوگا جدی هستید، از هزینه برای تشک های با کیفیت تر هراسی نداشته باشید.

برخی از ویژگی های، مانند ضخامت و چسبندگی، ممکن است در قیمت تاثیر گذار باشند. با این حال، اگر تصمیم گرفتید که این موارد اضافی برای شما به دلیل نیازهای شخصی شما مهم هستند، ممکن است ارزش هزینه اضافی را داشته باشند.

 

 

محصولات مرتبط با این مقاله

نظرات کاربران

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *